marcel-en-mark-naar-marokko.reismee.nl

Marokko here we Come

Na een wat onrustige nacht zijn we vanmorgen om 5 uur vertrokken. Het was nog donker. De A2 naar Maastricht is deels onverlicht en dat is niet echt fijn op de motor. Zeker niet als het ook nog eens nat is. Wij keken uit naar het daglicht. Aangekomen in België werd het langzaam licht maar het zicht werd minder. Het regende en in de Ardennen was mist de spelbreker. Bij Luxemburg was de mist voorbij. Doorrijden ging nog steeds niet want een giga file voor Luxemburg belemmerde ons om door te rijden. Tot Nancy hebben we snelweg gereden. Daarna zijn we binnendoor gaan rijden. We willen immers de Tolweg vermijden. Tot drie uur was het ook in Frankrijk erg nat. Toch zijn we goed opgeschoten. De route binnendoor langs Langres, Dyon en Beaune is erg mooi. Je rijdt daar door de streek waar de Beaujolais vandaan komt. De route du grand cru is aan te bevelen. Het mooie van motorrijden is dat je onderweg alles ruikt, zo hebben we echt de wijn geroken tijdens het rijden. Weinig spannend maar wel leuk en mooi. Onze warme jassen waren vandaag niet overbodig. Pas later op de dag werd de temperatuur aangenaam. We overnachten in Vichy. Morgenmiddag om 4 uur worden we in Sete verwacht. Vanaf Vichy is dat nog ongeveer 450 km. Daarna gaat het avontuur beginnen.

kledingkeuze

De planning van de reis verloopt voorspoedig. We hebben inmiddels de laatste kleine investeringen gedaan.
Met hulp van enthousiaste volgelingen hebben we de wegenkaarten van Marokko in onze navigatiesystemen kunnen zetten. Onze dagelijkse routes hebben we daar in op kunnen nemen.
Nu moeten we nog een kledingkeuze maken. Niet dat we heel modieus op reis gaan hoor, maar we willen het niet te warm en zeker niet te koud hebben. In oktober is het weer in Marokko nog warm met temperaturen tussen de 15 en 28 graden. Maar ik heb al gezien dat de voorspellingen voor de komende 14 dagen nog boven de 30 graden liggen. Dat kan dus afzien worden. We kruisen echter ook bergpassen op grote hoogte waar het behoorlijk koud kan zijn. Er is in oktober een kleine kans op regen. Gemiddeld zijn er wel 6 regenachtige dagen. Verder reizen we natuurlijk nog over een groot Europees traject waar het zelfs behoorlijk koud en nat kan zijn. Waterdichte kleding is dus ook aan te bevelen. Kortom een lastige keuze tussen zomerpak of all Weather pak.

Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag van mijn schoonzoon en dochterlief een boek gekregen met de titel “400 Droomritten, de mooiste autoroutes ter wereld”. In dit boek is een rit beschreven in Marokko die wij gaan rijden. Deze rit gaat door de “Draavallei” Hierover wordt het volgende geschreven:
"De moderne stad Ouarzazate, gelegen op het punt waar drie rivieren samenstromen is een uitstekend startpunt. De Draavallei staat bekend als het Hollywood van Afrika en heeft al voor vele films als decor gediend, onder andere voor Lawrence of Arabia en Gladiator. Volg de N9 zuidwaarts door de vallei en zie het weelderig groene landschap rond de oasestad Agdz langzaam in woestijn veranderen als je bij Zagora de grens van de Sahara bereikt. "
Deze rit spreekt mij wel aan, niet alleen voor de ongetwijfeld prachtige natuur waar we doorheen rijden, maar ook omdat ik vrijdags bij Fit Xpert in Oisterwijk met een groepje “Gladiators” sport.

Nog een week en dan gaat de reis beginnen.

Toch een BMW

Vandaag over drie weken moeten we dus om 8 uur ’s avonds in Zuid Frankrijk zijn. Ook de reis naar de haven in Sète doen we, zoals echte motorrijders betaamt op de motor. Niet met het vliegtuig en de motoren laten vervoeren of een auto met aanhanger , nee gewoon door weer en wind genieten van de vrijheid.

De motoren moeten natuurlijk in goede staat zijn voordat we aan de reis beginnen. Daar zorgen wij wel voor. Ik heb mijn BMW RT1200GS naar de garage gebracht voor een uitgebreide onderhoudsbeurt en een nieuwe voorband . Marcel heeft veiligheidshalve zijn storingsgevoelige Ducati ook nog maar snel ingeruild. Hij is sinds een paar dagen de trotse bezitter van een BMW S1000XR. (foto)

Nu kan ook Marcel de douanepapieren in orde maken. De motoren moeten namelijk in Marokko ingevoerd worden. Het zelf invullen en meenemen scheelt gedoe en oponthoud aan de grens. We mogen de formulieren niet verliezen want dan kom je het land niet zomaar uit. Die papieren zullen we dus met hand en tand bewaken.

Wegen en verkeer:
Ons is verteld dat Marokko een goed wegennet en goede bewegwijzering heeft. Weggebruikers rijden doorgaans verantwoord en houden rekening met elkaar. Wel wordt sterk afgeraden in het donker te rijden. Voertuigen tot een maximum snelheid van 20km/u mogen onverlicht de weg op en dat doen ze ook!
Voetgangers , honden en ezels steken er zomaar over. Dat wordt dus extra oppassen.
Wij gaan het ervaren en zullen extra alert zijn.

Toeval of niet, gisteren was er een uitzending over Marokko op België één. Bij het zien van die uitzending ging mijn reishart al sneller kloppen. Dat belooft nog wat als we het in het echt gaan beleven.

Tot volgende week.

Reis voorbereidingen

De voorbereidingen voor de reis zijn al in volle gang. De reis is uitgestippeld door “Promotor Reizen”.
Het is dus een georganiseerde reis en dat geeft ons een gevoel  van veiligheid. Dat neemt niet weg dat we zelf ook wel enige voorbereidingen moeten treffen.
We gaan niet op reis zonder Duct tape, ijzerdraad + Ty raps. Die materialen hebben hun waarde immers ook bewezen op de vorige grote reis naar de Noordkaap. Verder zal een banden reparatieset  inclusief mini compressor niet ontbreken en houden we ook rekening met de mogelijke schaarste aan benzinepompen. Voor de veiligheid ook maar een noodlicht 360gr gekocht en een EHBO set klaar gelegd. Ingeval van nood kunnen we de telefoon aansluiten op een 12v aansluitpunt.
We gaan er natuurlijk vanuit dat we geen pech krijgen en niets van de materialen nodig hebben.
Wat we wel zeker nodig hebben zijn voldoende flesjes water , een potje pindakaas voor Mark en Duo Penotti voor Marcel.
De reis in Marokko rijden we ongeveer 2600 kilometers  in een aantal etappes.  
Op de dagen dat we niet naar een ander hotel hoeven te reizen gaan we een dagtochtje maken zodat de kilometers nog wel meer zullen worden.
Het reisschema ziet er als volgt uit:
5/10 aankomst in de havenstad Nador
6/10 Nador-Midelt                 462 km
7/10 Midelt-Tinghir                260 km
9/10 Tinghir- Merzouga        199 km
11/10 Merzouga-Zagora       329 km
12/10 Zagora-Marrakech      363 km
14/10 Marrakech-Fes            482 km
16/10 Fes-Chefchaouen        261 km
18/10 Chefchaouan-Tanger  211 km

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Velen van jullie weten nog dat wij in 2013 een onvergetelijke reis hebben gemaakt naar de Noordkaap. Wij hebben jullie toen op de hoogte gehouden van onze avonturen en ervaringen tijdens de reis. Dat leverde van jullie kant ook leuke reacties op. In 2015 zijn we met de motor via Spanje en Portugal naar Gibraltar gereden en dit jaar steken we de Middellandse zee over naar Marokko in Afrika. De reis start op 2 oktober vanuit Brabant naar de haven van Sètes in Frankrijk.  Op 3 oktober 's avonds om acht uur vertrekken wij van daaruit met de boot naar Marokko en vanaf 5 oktober maken wij een rondrit op de motor door Marokko. Ook van deze Marokkoreis willen wij jullie deelgenoot maken.

Vanaf 2 oktober zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar wij zijn geweest! 

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

wij zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!

Groetjes,

Marcel en Mark