marcel-en-mark-naar-marokko.reismee.nl

Monsterrit

De route van Marrakesh naar Fes is qua afstand een monsterrit. 480 km door de zinderende hitte. Vanochtend om 7:15u vertrokken. Het was nog 18 graden. Na een half uur rijden waren we de stad uit en reden we weer over eindeloze wegen. De temperatuur liep snel op naar 33 graden. Om half een hadden we nog 200 km te gaan. De landschappen zijn heel afwisselend. Van zand en steen komen we in een meer groen agrarisch gebied en dan weer in een rood gekleurd landschap. Langs de weg zien we veel olijfboomgaarden. vanuit stalletjes langs de weg wordt "huile des Olives" verkocht. Om wat tijd te winnen en gewoon omdat wij het leuk vinden om te pionieren hebben we de lunch vandaag langs de weg genuttigd. In een klein winkeltje hebben we brood gekocht. De pindakaas en duo penotti is tenslotte nog niet op. De lunchplaats was langs een meer. Dat was het eerste natuurlijke water dat we in Marokko gezien hebben. De regen van eergisteren niet meegerekend ha ha. De kinderen gaan hier zes dagen per week naar school. Zodra de school uit is lopen er hordes kinderen langs de weg. Veel van hen zwaaien oprecht naar ons als motorrijders. Maar er zijn ook kinderen die steentjes naar ons gooien. Mijn motor is doelwit en de zijkoffer wordt geraakt. Afstappen om een draai tegen de oren te geven is een optie maar ik weet niet wie het gedaan heeft dus rijd ik maar door. De schade is minimaal. Er zal wel ergens een schapenmarkt zijn. Regelmatig passeren auto's met schapen op het dak. Vandaag zijn er ook veel road blocks. De politie zet hier vaak de weg af. Soms zelfs met spijker matten. De auto's worden gecontroleerd. Motorrijders mogen doorrijden. Aan het begin van een bergpas is een ongeluk gebeurd. Twee auto's hebben elkaar geraakt en de weg is geblokkeerd. Aan de kant van de weg zit een verdwaasde man. Waarschijnlijk een gewonde bestuurder van een van de auto's. Rond de auto's staan wel tien mannen door elkaar te schreeuwen en het verkeer te regelen. Daar komt dus niks van terecht. De weg is geblokkeerd. Gelukkig hebben wij niet veel ruimte nodig en kunnen wij onze motoren tussen de gewonde man en de kapotte auto manoeuvreren. Wij vervolgen de weg. We krijgen nog even een paar druppels regen en meteen denk ik aan de modderpoel van eergisteren. Gelukkig blijft die ellende ons vandaag gespaard. Opvallend is dat richting Fes de welvaart toeneemt. Je ziet lang de route mooiere huizen en betere auto's dan in het zuiden. Om 17:15 uur komen we aan bij het hotel in Fes en hebben we deze monsterrit goed volbracht.