marcel-en-mark-naar-marokko.reismee.nl

Fes

In Fes houden we een rustdag. We rijden vandaag geen motor. Te voet gaan we naar de Medina. De afstand is ongeveer vier km. Wij lopen er met een kleine omweg acht. Vlak voor de Medina ligt het Koninklijk paleis. De tuinen zijn erg mooi. Aangekomen in de Oude binnenstad is het contrast tussen arm en rijk duidelijk zichtbaar. Binnen de stadsmuren zijn er veel smalle straatjes met kleine winkeltjes. We lopen door een overdekte markthal waar groenten, vlees en vis wordt verkocht. De koeienpoten en vis ligt ongekoeld op tafels. De vis zit vol vliegen. Er zitten ook mensen op de grond die groenten verkopen. Een man verkoopt losse knoflookteentjes. In een andere steeg zijn veel juweliers gevestigd. Weer in een andere hoek van de stad vinden we twee de hands meubels. Buiten de stad is een lux winkel centrum, Carrefour. Het contrast tussen arm en rijk is enorm. Wij lunchen dit keer bij de Burgerking. Dat is wel lekker, een keer frites met een hamburger. Terug bij het hotel hebben we het oliepeil van de motoren gecontroleerd. Mijn motor heeft wel wat verbruikt en moet bijgevuld worden. Het kijkglas was leeg. Het is gelukkig geen probleem om olie te kopen. 's middags hebben we aan het zwembad gelegen. Morgen willen we uitgerust vertrekken naar Chefchaouen. We rijden dan door Issagouen, ook wel Ketama genoemd. Deze plaats staat bekend als het centrum van de hash teelt. We worden gewaardeerd niet langs de weg te stoppen, ook niet als mensen met "pech" staan. Wij zijn benieuwd naar de lucht die we onderweg gaan ruiken. Morgen zullen we het weten.