marcel-en-mark-naar-marokko.reismee.nl

Glijden en glibberen

Ons volgende hotel is in Marrakesh. De afstand van Zagora naar Marrakesh is ongeveer 361km. Om de warmte voor te blijven zijn we om 7.15u vertrokken. Volgens de navigatie zouden we om 14.00u in Marrakesh zijn. We rijden een alternatieve route door de Draa vallei. Deze weg loopt langs de N9 vanaf Zagora tot Ouaouzagouz. In het begin rijden we achter Harrie aan maar omdat wij foto's willen maken stoppen wij nu en dan met het gevolg dat Harrie uit beeld verdwijnt. Op eigen houtje rijden wij verder en het is ons weer gelukt om de geasfalteerde route kwijt te raken. We komen op een onverharde weg terecht dwars door de palmboom velden. Aan een vriendelijke man op een ezel vragen we of we via deze zandweg op de N9 uitkomen. Dat bleek hetgeval. Eenmaal op de N9 zijn we doorgereden tot Ait-Benhaddou. Een toeristisch stadje dat op de lijst van Unesco Wereld Erfgoed staat. Deze stad dateertuit de elfde eeuw. In deze stad zijn diverse films opgenomen zoals Indiana Jones, Atrix en Obelix, Lawrence of Arabia en natuurlijk de Gladiator. Wij hebben onder begeleiding van een gids ruim een uur onder de hetezon door deze stad gelopen. Van de gids, die zelf in de Gladiator heeft mee gespeeld, kreeg Mark een zwaard om mee op de foto te gaan. Vervolgens zijn we doorgereden over Asif Ounila, een mooie route door het Atlas gebergte. De koffie die we onderweg in een herberg bestelde werd geschonken in soepkommen. Deze koffie hebben we niet af hoeven rekenen omdat ze niet terug hadden van 100 Dirham (10 euro). Het was geen probleem. In ruil voor de koffie heb ik een handvol snoep gegeven voor de kinderen. Ondertussen was het gaan regenen. Wij reden verder en in de bergen verderop stonden een aantal medereizigers. Zij waren gestrand met de motor. Door de regen was de weg spekglad geworden. Daar hebben we veel last van gehad. De weg was onbegaanbaar maar we moesten verder. Er was geen weg terug. De banden van de motoren zaten vol klei en zelf waren we ook 10cm gegroeid van de klei onder de laarzen. Na ons strandden er nog meer motorrijders van onze groep. Het duurde wel 2 uur voordat we weer op de begaanbare weg waren. Door de vele wegwerkzaamheden liepen we ook op deze weg vertraging op. Het begon weer te regen en het was al donker toen we in Marrakesh aankwamen. Marrakesh is een drukke stad. Het verkeer rijdt daar kriskras door elkaar. Met of zonder licht maakt kennelijk niet uit. Wij zijn blij dat wehet hotel om kwart over 7 zonder kleerscheuren bereikt hebben.

Henk

Was het de moeite waard om de filmlocaties te bezoeken?

Mark van Steen

Henk, de locatie was de moeite waard, maar de decors zijn er niet meer. Je kunt alleen zien waar de arena voor de Gladiator heeft gestaan.

Mark van Steen

In de Atlas studio zijn volgens andere reisgenoten nog wel decors te bezichtigen. Maar daar zijn wij niet in geweest.

Marion

Wat en heftige en mooie tocht. En wat een lange dag onderweg zeg van 7.15 uur tot 19.15 uur. pppfff 12 uur Zonder kleerscheuren (gelukkig) en heel veel modder ( vies) in Marrakeshe. Hebben ze daar wel goede douches? want daar zullen jullie wel behoefte aan hebben gehad. Wat kei gaaf allemaal en super leuk om te volgen. Geniet ze.

Natasja

K(l)ei gaaf!